⚠️Abans de consultar aquesta guia comprova que totes les normatives estan actualitzades. Descàrrega de responsabilitat: aquesta web té caràcter orientatiu sobre normativa vigent en el moment de la seva revisió; podria no adequar-se a l'esperit de les normatives vigents, basi's sempre i consulti la normativa original i vigent.
Tot el que necessites saber sobre la teva avaluació en un cop d'ull, ordenat cronològicament
Normativa de l'Avaluació i la Qualificació dels aprenentatges de Graus i Màsters
Última revisió d'aquest apartat web: 28/12/2024
Aquesta normativa:
La normativa es va renovar i és freqüent trobar guies docents que no segueixin els requisits d'avaluació marc establerts recentment, en l'apartat trobaràs les claus a comprovar, per a poder centrar-nos en aprendre i gaudir la carrera i la universitat.
Com a estudiants tenim la responsabilitat de comprendre les normativa i especialment les guies docents, la base del nostre aprenentatge i avaluació, és per això que és bon moment i recomanem revisar i modificar si s'escau les guies, planificar els continguts, l'estudi i les proves amb temps i prioritzar en moments de dificultat i si és necessari, renunciar a l'avaluació contínua i optar per l'avaluació alternativa per a conciliar laboral o familiarment.
Durant els primers 15 dies:
Sol·licitud de AVALUACIÓ ALTERNATIVA
Aquest tipus d'avaluació permet conciliar l'exigència diària de casa i el treball amb la universitat. Aquesta avaluació manté els drets de la contínua i sol consistir en una prova que pot arribar a suposar el 100% de la qualificació al costat d'altres possibles activitats presencials obligatòries.
Modificar el Sistema d'Avaluació
"Es pot modificar la part de la guia docent que inclou el sistema d’avaluació i la seua explicitació únicament durant els primers quinze dies des de l’inici del semestre d’impartició, amb l’acord* previ amb els estudiants."
Aplicable durant tot el curs: Pendent revisió d'assessoria jurídica
Modificar les dates de proves d'avaluació
D'altra banda, "les dates publicades de les proves d’avaluació d’una assignatura no poden ser modificades sense l’acord* de professors i estudiants i han de tenir el vistiplau dels caps d’estudis" i "cal anunciar-les amb antelació suficient, especialment les que condicionin la superació de la assignatura"
Concepte: ACORD Pendent revisió d'assessoria jurídica
Quan la normativa estableix que es requereix "acord previ amb els estudiants", això no implica necessàriament consens o unanimitat. En absència d'un procediment específic en la normativa d'avaluació es poden aplicar les normes generals de funcionament de les administracions publiques sent el principi de majoria simple l'adequat, sempre assegurant les garanties administratives/procedimentals de l'acord, vetllant per la participació efectiva de l'estudiantat i els seus drets de conciliació (Art. 9.8) en cas d'incompatibilitat amb la nova programació.
El professorat ha de garantir els drets generals en el sistema d'avaluació: mitjançant evidències de competències pròpies de la materia que siguin objectives, imparcials, quantificables, clares i que no portin a confusió, amb criteris transparents publicats en les guies docents abans del procés de matriculació (des de la matriculació, realització de activitats d'avaluació en les quals s'inclouen les recuperacions i revisions fins al tancament d'actes definitiu).
S'ha de respectat el principi de seguretat lingüística, la llengua d'impartició ha de ser la de la guia docent. No es compleix? Emplena el formulari
Les activitats d’avaluació s’organitzen en blocs (mínim 3, pes mínim 10%, pes màxim 50% de la qualificació final)
Es pot exigir una qualificació mínima necessària per superar l’assignatura en els blocs d'avaluació que ponderin, igual o superior d’un 15 %.
Excepcionalment, la UdL preveu la que l’avaluació en una assignatura no sigui contínua i una activitat d’avaluació pugui arribar fins al 85% de la nota final.
Els exàmens orals sobre continguts teòrics han de ser enregistrats. Qualsevol altra prova d’avaluació oral (p. ex., presentació de treballs) ha de tenir lloc en sessió pública.
Si les proves d’avaluació requereixen materials específics, se n’ha d’informar l’estudiant amb antelació. Preferiblement, aquesta informació ja ha de figurar en la guia docent.
EXEMPLE DE CONTINGUT DE SISTEMA D'AVALUACIÓ
Activitats:
Per a superar l'assignatura, després de les pujades de nota/recuperacions si escau es condiciona a:
Les proves de recuperació d'aquesta guia docent s'estableixen: en el bloc 1 i 4, que es recuperen per separat cada bloc al final del semestre i es pot obtenir la qualificació màxima del bloc en la recuperació. Aquestes mateixes proves de recuperació poden utilitzar-se per a pujar nota a estudiants que el bloc els donava ja aprovat, les condicions són x.
La qualificació final de "no presentat" es pot obtenir només si no s'ha realitzat el 40% ponderat de les activitats del sistema d'avaluació. Acordo x/xxxx de la Comissió d'Estudis.
Avaluació Alternativa: Consisteix en un examen teòric amb els continguts del bloc 1 i 4 que pondera 80% amb x criteris i el bloc 2 que pondera 20% amb x criteris.
REVISIÓ DEL SISTEMA D'AVALUACIÓ:
Hi ha una Llei nova: Convivència Universitària (3/2022), penalitza copiar i tot frau en el sistema acadèmic. Diferencia còpia espontània de premeditada:
No es pot utilitzar durant la realització de les activitats d’avaluació mitjans no permesos o mecanismes fraudulents = s'entén que aquest tipus de comportaments tenen caràcter premeditat.
En canvi, es considera còpia espontània, entre d’altres, la còpia o intent de còpia dels resultats obtinguts per companys o la comunicació entre estudiants en una prova escrita.
Les faltes disciplinàries poden ser molt greus, greus o lleus.
Evidencies de Frau acadèmic => professor o professora ha de retirar l’activitat avaluativa i ha de notificar-ho => possible obertura d’un expedient disciplinari, segons el procediment disciplinari establert en la Normativa de convivència de la UdL => sancions si obertura d'un expedient
Sospita de Frau acadèmic (espontània) => accions durant la prova, possible expedient + sancions
Sancions aplicables: depenent de la gravetat de la falta, la pèrdua del dret a ser avaluat de l’assignatura, la pèrdua de la matrícula d’un semestre o un curs o l’expulsió fins a tres anys.
Article 9.8 NORMATIVA DE L’AVALUACIÓ I LA QUALIFICACIÓ DELS APRENENTATGES EN ELS GRAUS I MÀSTERS
L’estudiant que no pugui concórrer a les activitats d’avaluació que es trobin enunciades i programades en la guia docent de l’assignatura –o, si s’escau, en el web del grau o màster–, o a les proves finals, per algun dels motius que s’exposen tot seguit, tindrà dret que el professor o professora responsable de l’assignatura fixi, escoltat l’estudiant, una nova data perquè la pugui desenvolupar adequadament:
A més els representants estudiantils, per a exercir correctament les seves funcions i responsabilitats, d'acord amb el Reglament del Consell de l’Estudiant de la Universitat de Lleida (CEUdL), modificat per l’acord núm.178/2023 del Consell de Govern de 29 de juny de 2023, en el seu article 3.e, el 6.2 i 9 que estableixen:
Serveixi's aquest apartat com a guia unificada acompanyat de la deguda justificació d'inassistència.
RESULTATS
REVISIÓ -Cronologia completa
Juntament amb la publicació de les qualificacions han de ser les dates i els horaris de la revisió (2 i els set 7 hàbils posteriors a la publicació de les qualificacions sense que hi hagi coincidència entre la revisió i altres activitats docents i/o avaluatives)
L’estudiant té dret a reclamar contra la qualificació final d’una assignatura o matèria, mitjançant una revisió extraordinària (És un procés que dura un mínim de 3 dies i un mes natural o màxim de 16 dies hàbils i 1 mes natural si la reclamació es vehicula correctament, fins que la resolució de correcció de qualificació es du a terme)
TANCAMENT D'ACTES DE QUALIFICACIÓ
L’avaluació mitjançant compensació a la UdL permet superar un nombre limitat de crèdits* obligatoris suspesos en les seues convocatòries ordinàries en els graus.
Cada centre estableix el seu procediment i fixa un nombre de crèdits compensables (mínim 6) i podrà decidir si l’avaluació per compensació es fa a primer curs, per a finalització d’estudis o per ambdues situacions. CONSULTA NORMATIVA
Per poder ser avaluat per compensació, l’estudiant ha d’haver estat avaluat en la convocatòria ordinària del curs en el qual sol·licita la compensació. La qualificació per optar a la compensació es podrà ser depenent del centre entre el 3 i el 4.
*Les assignatures optatives, les pràctiques externes, els rotatoris i el TFG no es poden avaluar per compensació.
La convocatòria per acabament d’estudis consisteix en la possibilitat que l’estudiant demani l’avançament de la convocatòria ordinària de l’avaluació d’una assignatura, que s’hagi matriculat amb anterioritat, en cas que durant el desenvolupament del darrer curs de la titulació només li resti per superar un nombre reduït de crèdits. Tant per als graus com per als màsters, es fixa en 30 el nombre màxim de crèdits ECTS.
Cada centre te la seva normativa i termini de presentació de les sol·licituds. CONSULTA NORMATIVAS
L’estudiant que sol·liciti fer ús d’aquesta convocatòria i suspengui o no es presenti, no podrà tornar-se a presentar a l’avaluació de l’assignatura en el mateix curs acadèmic.
L'estudiantat te dret a fer aturada acadèmica, total o parcial, respectant el dret a l'educació de l'estudiantat. L’aturada acadèmica l’ha de declarar el Consell de l’Estudiantat d’acord amb el procediment previst al Reglament del Consell de l’Estudiantat. MES INFO, CONSULTA NOSTRA WEB
Has vist que en alguna de les teves assignatures, el sistema d'avaluació no compleix els requisits descrits? Has sofert alguna injustícia? Vols que et guiem per a solucionar el problema o per a efectuar una reclamació? Escriu-nos sense compromís, privat amb el Consell.
Bustia d'assesoramentOrdenades segons supremacia i/o rang d'aplicació de la norma. 🔴= D'especial rellevància per als representants estudiantils
Constitució Espanyola (CE): Norma suprema de l'ordenament jurídic espanyol.
🔴LO 2/2023 (Llei Orgànica del Sistema Universitari - LOSU): Regula el sistema universitari espanyol en el seu conjunt i estableix les bases per al funcionament de les universitats, tant públiques com privades. A nivell universitari, és una de les normatives més importants.
Llei 3/2022 (Llei de Convivència Universitaria - LCU): Té com a objectiu establir les bases de la convivència en l'àmbit universitari, promovent l'ús de mètodes alternatius per a resoldre conflictes que puguin afectar-la o dificultar el seu normal desenvolupament i regula el règim disciplinari de l'estudiantat universitari
Desenvolupen aspectes específics de la LOSU i altres lleis ordinàries.
RD 1393/2007, RD 1002/2010, RD 99/2011, RD 592/2014, RD 822/2021
Especialment interès per als nostres drets:
Cada comunitat autònoma té competències en matèria d'educació i universitats, per la qual cosa pot desenvolupar la seva pròpia legislació en coordinació amb les normes nacionals.
LO 6/2006 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya: Norma institucional bàsica de Catalunya.
Llei 1/2003 Universitats de Catalunya: Configura al Sistema universitari de Catalunya i el seu consorci (CSUC).
Cada universitat espanyola té uns estatuts propis, que són la norma interna més important dins l'àmbit universitari. Els estatuts estableixen l'estructura de govern, els òrgans de representació, drets i deures dels Estudiants i PDI (Personal Docent Investigador) i PTGAS (Personal Tècnic de Gestió, Administració i Serveis).
DECRET 201/2003: Estatuts de la Universitat de Lleida: Els primers estatuts i actuals de la nova Universitat de Lleida, aprovats pel Claustre constituent en data del 27 d'octubre de 1994.
🔴 Nova proposta aprovada el 2 de desembre del 2024, pendent de publicació oficialper a començar a estar en vigor en el 2025.
Els reglaments son una norma escrita més específica que desenvolupa el marc establert per lleis superiors o per la normativa general. Té un caràcter més concret i és habitualment emès per estructures u òrgans interns de govern de la universitat com el Consell de Govern, les facultats, o altres òrgans de gestió, han de respectar al reglament d'àmbit més general i els estatuts i altres normes superiors.
Les normatives marquen les normes d'acció i coordinació entre els òrgans de govern i/o regulen un àmbit o aspecte específic dins de la universitat, com la normativa d’avaluació, la normativa de beques, etc... han de respectar als normatives d'àmbit més general i els estatuts i altres normes superiors. Les més rellevants per als estudiants en la nostra universitat:
Específiques per a l'estudiantat:
Per al suport de caràcter psicològic o emocional, i assessorament de maneral personal (SAP) i Suport Psicopedagògic (SSP) del Programa UdLxTothom.
Hi ha normatives acadèmiques que es renoven pràcticament cada any com les Acadèmiques d'estudis de Graus, Màsters i Doctorat; generals com la de Permanència, Avaluació (i el seu gran desenvolupament en altres normatives), Pràctiques Externes i Mobilitat. Al seu torn se subdivideixen segons la modalitat de titulació: Grau (amb les específiques de TFG), Màster (específiques TFM), Doctorat i Formació Contínua i Llengües. Esmentem les més rellevants per als estudiants de Grau:
ACORDS
RESOLUCIONS
Recursos Administratius en l'Àmbit Universitari
Els recursos que es poden interposar contra acords i resolucions solen estar regulats pels estatuts de cada universitat, que defineixen les vies de reclamació. Els recursos habituals són:
Els usos i costums només es poden aplicar si no existeix una normativa superior que reguli l’assumpte. Són, igual que les normes i lleis, fonts del dret, pel qual, es poden aplicar legalment de forma supletoria.
Exemples:
🐣 EY! , enhorabona, si has arribat a aquesta pàgina i després apartat per apartat fins aquí, des del Consell et convidem a encaminar-te en la representació estudiantil, es necessita més persones amb iniciativa i inquietuds com la teva!! ce@udl.cat
v2. Última revisió el 02/12/2024
❤️CEUdL❤️